Flygdag 1969 F 17 Ronneby/Kallinge

Äntligen ska man få besöka en flygdag. F 17  fyller 25 år och firar detta med att öppna grindarna under två dagar första veckan i juni. Flygvapnets flygdagar är populära och publikdragande evenemang,  och då framförallt under kalla krigets dagar,  hemliga anläggningar och svåra att komma till. Här får man också möjlighet att fotografera flygplan på nära håll. Vid detta tillfälle äger jag dock ingen kamera, så det är det som fastnar på näthinnan som blir förevigat. Bara något svårt att visa er vilka fina bilder jag ”tagit”.

Det jag kommer ihåg alldeles speciellt, är att prototypen till AJ 37 Viggen är huvuddragplåstret. Men otroligt-flygintresserad-fjortonårs-kom-i-håget gäller också låghöjdsflygningen av en S 35E Draken, som i hög fart fotograferar publiken och där man några timmar senare kan se resultatet utställt.  Även Draken-fyrgruppen och givetvis, eftersom vi är  på F 17, de många A 32A Lansen och då kommer jag speciellt ihåg brandbombsfällningen.

Klicka för fyra sidor ur programhäftet


Detta inlägg publicerades i Flyg, Flygdagar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Flygdag 1969 F 17 Ronneby/Kallinge

  1. Pingback: Tips om flygläsning, litet om mitt flygintresse och min utsparkning från SFF « En blogg i det blå

  2. Pingback: Flygdag 1984 – F17 40-årsjubileum | aeronavium – din hangar på nätet

Lämna en kommentar