Min flyglitteratur – 3

Mina två tidigare inlägg om flyglitteratur, Min flyglitteratur-1 och -2, handlar inte om ett specifikt favoritområde. Det är ingen litteratur som jag aktivt jagar. De bara kommer i min väg i sökandet efter intressant litteratur om svenskt flyg. I början samlar jag nyligen utgivna böcker, men efterhand som pengabörsen stabiliseras, finns det utrymme för ett och annat alster av äldre datum. För min del blir det från 20- till 60-talet. Tack vare att jag kommer i kontakt med Stig Kernell, enligt mitt tycke i dag Sveriges nestor inom svensk flyglitteratur,  får jag en ypperlig möjlighet att lära mig vilka titlar som finns men också vilka som är svårare att få tag i. Den nyare litteraturen som jag köper, bygger i många fall på den äldre, eftersom den är mindre tillgänglig.

Här vill jag visa några av de böcker jag kommit över:

Svenska vingar av Torsten Gullberg från 1929. Boken beskriver det civila och militära pionjärskedet 1900-1930. En intressant och lättläst bok på 240 sidor och med 140 illustrationer.

Kurt Björkvall genomför 1936 en ensamflygning från USA till Sverige och Bromma, men tvingas landa i vattnet utanför Irlands kust, där han blir räddad av en trålare. Boken Ensam över Atlanten kommer ut samma år och  innehåller 195 sidor och ett 60-tal foton och illustrationer. På fotot ovan kan man också se Flygboken från 1945. 247 sidor som på ett enkelt sätt beskriver teknik, aerodynamik och verksamhet inom alla flygområden. Den tredje boken på fotot, Modernt stridsflyg från 1943, är en tidig variant av Flygplankort. Även här 247 sidor som beskriver en flygplanstyp på varje uppslag inkl. treplansskiss och foton.

Svenskt flyg och dess män från 1939. Ett av svensk flyglitteraturs praktverk med 637 sidor och illustrationer på nästan varje uppslag. Väger cirka fyra kilo och detta exemplar är nummer 99 i en speciell bibliofilupplaga.

Sveriges Försvar del V handlar om Flygvapnet och gavs ut 1939. Innehåller 221 sidor A4-format och illustrationer på varje sida. En mycket bra beskrivning av all verksamhet i svenska flygvapnet vid krigsutbrottet, en föregångare till Att flyga är att leva.

En annan trevlig bok heter också Flygboken, även den från 1945 och utgiven av Allhem, men i A4-format och 383 sidor. Denna bok beskriver flygningens historia och flyget av idag. Författarna är idel kända flygprofiler, tolv till antalet. Nämnas kan Bill Bergman, Yngve Norrvi, Carl Florman, Nils Kindberg och Gösta von Porat.

Mitt stora segelflygintresse har gjort att jag även försökt få tag i litteratur som beskriver utvecklingen och tekniken från begynnelsen. En bok som gör skäl för namnet är Segelflyghandboken av Wolf Hirth och tryckt 1943. 528 sidor beskriver aerodynamiken, fakta om segelflygplan och berättelser ur verkliga livet. Boken gavs ut på tyska 1938 och är en översättning av fyra kapitel och ett femte med svensk anknytning har lagts till.

Med åren så föds också mitt ”kalenderbiteri”. Det ger sig uttryck på många sätt och bl a har jag fastnat för litteratur som har mycket faktatabeller. Ett exempel är de olika försvarsgrenarnas rullor. Jag har tre stycken, Marinens från 1912, Arméns, Marinens och Flygvapnets från 1927, samt Flygvapnets från 1939. Just dessa årtal är milstolpar i det svenska flygets utveckling. Böckerna är en översikt över vilka officerare och tjänstemän som finns inom respektive verksamhet, vilka utbildningar och tjänstgöringar de har och när de födda. Inga böcker man sträckläser, om man inte har svårt att somna förstås 😉

Det finns ytterligare några äldre böcker jag vill visa och ber att få återkomma längre fram.

Vissa personer i den svenska flyghistorien kommer också att se till att vi får ta del av vad som händer framförallt under mellankrigstiden. Jag tänker närmast på Svensk Flyghistorisk Förenings dynamiske ordförande och hedersordförande Nils Söderberg (1897-1988), som jag vid ett antal tillfällen samtalar med och framförallt lyssnar på. Han ser också till att under sina aktiva år skriva av sig vad han varit med om under sin tid som pilot och chef vid olika förvaltningar. Hans historiebeskrivningar kommer jag som medlem i SFF att få ta del av, dels i Flyghistorisk Revy, men också i medlemstidningen Flyghistoriskt Månadsblad som kommer ut mellan 1971 och 1989.

Annonser
Det här inlägget postades i Flyg, Litteratur. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Min flyglitteratur – 3

  1. Ping: Flygsamlare – 3 | aeronavium – din hangar på nätet

  2. Ping: Kalenderbitare – 1 | aeronavium – din hangar på nätet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s