Fjärde luften under vingarna

Tiden som flygpojke på F 17 i augusti 1971 ger mig en första insikt i det militära livet, men också mycket av den undran och beundran som för en tonåring finns i ens funderingar och tankar. Vi får prova på det som en pilot kan råka ut för under sin yrkesverksamma tid. En både positiv och negativ upplevelse är att få bli bärgad från en flotte i havet. Det positiva är att få ligga där och guppa omkring bland vågorna och sedan bli ”räddad”. Vad är då det negativa? Jo, brukligt under sommarkursen är att bli bärgad av en Hkp 4. Just under tiden vi är där finns ingen helikopter i tjänst.

Dagen för muckarflygningen börjar närma sig. Under tiden vi är där pratas det om att vi ska få flyga Lansen, men när det blir dags för flygning, är det Sk 16 som kommer att användas. Kursledningen säger att det måste provas ut både hjälm och syrgasmask och det blir svårt att göra för 20-talet ungdomar. Vi får nöja oss med en hjälm och en beige flygoverall. Men det är helt OK. Bara man får flyga. Innan icke flygande personal får upp i det blå, måste man lösa en flygolycksfallsförsäkring. Denna kostar en hel krona!

Dags för flygning! Jag kliver upp i baksits och spänns fast. Taxning ut på gräsfältet som går i öst-västlig riktning och så fullt gaspådrag. Den kraft man upplever i detta ögonblick är oförglömligt. Efter lättning kommer en sväng över flottiljen och sedan flyger piloten (kom mer inte ihåg hans namn) ut över Ronneby och en sväng över kustbandet. Det blir ingen konstflygning utan endast en lite brantare sväng för att man ska få känna på G-kraften. Efter landningen känns det som om att jag går en meter över marken i ett saligt lyckorus. Jag tycker att jag nu har fått vara med om min första riktigt vassa flygning. De tidigare flygupplevelserna är också underbara, men här är det motorkraften som imponerar mest.

Individen jag får följa med är Sk 16A, regnr 16135 med kod 74 på fenan. Den kommer till  F 3 20 september 1948 och får koden 135. Överflyttas till F 17 med samma kod. Kasseras 30 mars 1972 och överförs sedan till CVMV, Hässlö, troligtvis för skrotning.

Piloten t v är kursledaren Lt Mähler och t h Stig Nilsson (sen. Schyffert) som jag flyger med.

Här är gänget som deltager:

Det är otroligt minnesrika veckor jag och min kompis får uppleva. Intrycken är många när vi äntrar mopederna för färden hem mot Skånes Viby.

Beviset för min vistelse på F 17:

Annonser
Det här inlägget postades i Min flygdagbok. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fjärde luften under vingarna

  1. Ulf skriver:

    Hej, sprang på den här trevliga sidan av en ren slump. Den där kurschefen, löjtnanten Ulf Mähler, det är jag. Jag finns ju till och med förevigad på en bild! Kul! Har du fler foton? Mvh Ulf, f d Qvintus Blå.

    Gilla

    • aeronavium skriver:

      Hej!

      Tack för omdömet! Nej tyvärr inga fler bilder. Det enda jag har är vad jag visat plus lite papper om kursen och ett välkomstbrev från dig. I reglerna för kursen skriver du: ”Fotografering och filmning inom flottiljområdet är förbjudet. Medtagna kameror lämnas i vakten mot kvitto. En man i kursen kan erhålla särskilt fototillstånd efter hänvändelse till kurschefen” Fotot vet jag inte riktigt hur jag fått tag i, tror det var från min kompis P-G Ekdahl.

      Mvh Kenneth

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s