Flygsamlare – 3

Jag har kommit över ytterligare några nålar av äldre årgång. Två av dem har anknytning till en uppmärksammad flygare på 1930-talet, Olle Ekman (1901-1969).

Han genomför under sin militärtjänst vid Marinens Flygväsende sin första flygutbildning, förlagd till Hägernäs, Stockholm. Här flyger han bl a Albatros BII och en av flyglärarna är Albin Ahrenberg. Fortsättningskurs i Karlskrona, där han vid examineringen avpolletteras, eftersom han ”ej befunnits lämplig till vidare utbildning i flygtjänst”. Efter detta börjar han som radiotelegrafist i handelsflottan.

Hans flygintresse kommer troligen av att han inspirerats av sin farmors bror, fabrikören och blåslampans uppfinnare, Carl Richard Nyberg eller ”Flyg-Nyberg”.

1925 startar Ekman bilskola i Stockholm.

1931 påbörjar han utbildning vid Stockholms Flygklubb och tar Lilla Certifikatet samma år och Trafikflygarcertifikatet året efter.

Julen 1933 fraktar han ett nedmonterat flygplan med Gripsholm från New York till Göteborg. Det är ett Sikorsky S-38B som han köper av hustrun till den amerikanske bilkungen William C. Durant. Flygplanet är lyxutrustat med skinnsoffor, bardisk och mahognypaneler. På Nya Varvet i Göteborg monteras flygplanet ihop och flygs till Hägernäs den 17 januari 1934, detta efter att man startat från Göteborg redan på nyårsafton men p g a dimma och snöbyar och tvingats nödlanda på sjön Unden, väster om Askersund. På Hägernäs monteras sedan lyxinredningen ur och ersätts av enklare säten för att kunna utföra passagerartrafik, som t ex linjetrafik, rund- och reklamflygningar.

Den ”köpta”? registreringen blir SE-EKN och registreras på Ekman och hans kollega Nils Bernström den 15 februari 1934 och får namnet ”Silver Wings”. Flygplanet är byggt 1930 med konstruktionsnumret 314/15 och ex.registreringen NC11V.

Våren 1934 ansöker Ekman om att få öppna flygtrafik mellan Stockholm och Göteborg. Kommerskollegium avslår ansökan, men av regeringen får han den 30 juni tillstånd att trafikera linjen under en månads försöksverksamhet med Sikorskyn., detta trots att Ekman tidigare i pressen kritiserar det monopol som finns inom svenskt trafikflyg, vilket gör att han räknar med avslag.  Dagen efter godkännandet, söndagen den 1 juli, startar den första turen Stockholm – Göteborg. Bolaget heter ”Flygtrafikbolaget Stockholm-Göteborg Olle Ekman & C:o”. Ekman blir chefspilot och bland de övriga reservpiloterna finns bl a Kurt Björkvall. Under månaden hinner bolaget med 56 t/r-flygningar (en annan källa skriver 65). En enkel biljett kostar däremot 65 kronor och en t/r 100 kronor. Alla turer är fullbokade, men någon fortsättning på linjen blir det inte.

Däremot kommer flygplanet att under 1935 att utföra ett stort antal flygningar runtom i landet. Med koppling till mina märken finns det mera att läsa om SE-EKN  i Svensk Flyghistorisk Förenings ”Flyghistoriskt Månadsblad nr 1-2 1984” i en artikel av Edgar Johannes.

I en annan artikel i ”Flyghistoriskt Månadsblad nr 6-7 1986”, skriver Rolf Westerberg mer om SE-EKN och  i ”Svensk Flyghistorisk Tidskrift nr 6 1991” och i Mach nummer 50 från 1992 har Olle Ekmans bror Stig artiklar, samt en del bilder på flygplanet.

1935 gör Ekman också höjdprovsförsök med SE-EKN. Detta för att eventuellt kunna använda flygplanet vid ambulansflygningar för Röda Korset i Abessinien (Etiopien). Han når 5 000 meter. Det blir emellertid inga flygningar.

SE-EKN kommer att bli huvudattraktionen vid Internationella Luftfartsutställningen, ILIS,  i Stockholm 23-25 maj 1936.

Flygplanet säljs och registreras den 3 juni 1936 på Svensk Flygtjänst AB  för vidareförsäljning till Spanien och tjänst i spanska inbördeskriget.  Det flygs till Holland i oktober, två månader innan exportlicensen är klar och hämtas sedan i december för leverans till spanska nordkusten, där det skadas vid ett flyganfall samma dag det anländer. Efter reparation flygs planet västerut till Santander där det blir stående p g a reservdelsbrist. Först den 30 juli 1937 blir det reparerad och vid testflygningen blir det nedskjuten av en Polikarpov I-15 ur den egna republikanska flygstyrkan!? Avregistrerat i svenska registret i april.

Jag har tyvärr inte mer uppgifter om Ekmans flygarliv efter SE-EKN förutom att han fortsätter sin karriär i ABA och att han i juli 1944 får Finska frihetskorset av marskalk Gustaf Mannerheim, efter att han gjort närmare 200 flygningar med många finska barn under finsk-ryska kriget, då de transporteras från Helsingfors till Stockholm.

I maj 1945 blir han flygmiljonär vid ABA. Titeln innebär att han avverkat 1 miljon km i lufthavet.

Källor:

Svensk Flyghistorisk Förening: ”Flyghistoriskt Månadsblad nr 1-2 1984″och ”Svensk Flyghistorisk Tidskrift nr 6 1991”

Mach nr 50 från 1992

Annonser
Det här inlägget postades i Flyg, Samlarobjekt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Flygsamlare – 3

  1. Mats Röjne skriver:

    Olle Ekman var min morfar men jag träffade honom aldrig.
    Kanske någon vet om det finns släktingar i livet ? Jag skulle jag gärna vilja få kontakt med någon som kan berätta mer om Olle.

    MVH Mats Röjne, Motala. Mail mats@rojne.se

  2. aeronavium skriver:

    Hej Mats!

    Tyvärr vet jag inget mer om Olle Ekman än det jag refererat till. Känner heller ingen som kan tänkas veta. Ett alternativ är att göra en efterlysning på SFF:s forum
    http://forum3.sff.n.se/

    /Kenneth

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s