SE-CRY – en gråtande Super Cub

 

En vanlig fråga som segelflygare kan få är: ”-Varför motorflyger du inte? Segelflyg verkar så farligt när man inte har någon motor”. Är man då en inbiten segelflygare, svarar man snabbt och utan eftertanke: ”- Segelflyg är sport, motorflyg är transport”. Samtidigt får man, framförallt i mitten på 70-talet, vara ödmjuk inför motorflygarna. Man var ju helt beroende av dem vid bogseringen. Vinschning fanns inte i Kristianstad och inte heller i så många klubbar i landet, vad jag kommer i håg. Motorsegelflygplanen var inte heller så vanliga.

Att bli bogserad av ett flygplan med resurser för att utföra det, är en riktig dröm. Därtill en pilot som också inser att segelflygaren vill komma till termikblåsan så snabbt som möjligt och inte betala bogseravgift för guidning av landskapet. En kärra som jag med tiden blir förtjust i är SE-CRY, en Piper PA-18-150 Super Cub. Denna köper Kristianstad Fk (KFk)  i februari 1967 och använder den bl a till segelflygbogsering.

En del av nedanstående har Fredric haft med i sin blogg, i en artikel som jag bidrog med om Rinkabys historia.

SE-CRY är tillverkad 1961 och har tillverkningsnummer 18-7663. Flygplanet hamnar först i Finland och registreras 17 juli som OH-CPM  och ägare är Finnwings Oy. De äger den fram till 1 juli 1963 då den köps av Olofströms Flygklubb, vilka registrerar den som SE-CRY den 15 augusti. Här pågår lite research från min sida, men vad jag vet idag, finns flygplanet stationerat på Rinkaby flygfält hos KFk.

Den 15 januari 1967 råkar SE-CRY ut för en olycka. Det är en fin vinterdag och isen ligger  på sjön Halen väster om Olofström.  Under en taxning vid norra delen av sjön, råkar ena landställshjulet rulla ner i ett hål i isen med följd att stället knäcks.

Dagen efter kan man i en av länstidningarna läsa:

Fritsatorpet fick besök av SE-CRY. ”Skriket”, gammal bekant Piper Cub för olofströmarna sedan ”flygfältets” tid, gjorde på söndagen visit i köpingen med NN vid spakarna.

Det är här min research pågår. Ök-/smeknamnet bör komma ifrån registreringen men hur mycket flög det på det som än idag kallas ”Flygfältet” i folkmun?

Genom en bekant har jag kommit över några bilder från denna händelse:

Flygplanet repareras och köps av Kristianstads Flygklubb en månad efter ovanstående händelse. Efter sju och ett halvt års tjänst i klubben är det så dags för nästa haveri. Den 16 juli 1974 havererar det på Rinkaby. Jag ser händelsen med egna ögon, eftersom vi håller på med segelflygning. SE–CRY startar norrut och efter en stund kommer det tillbaka med motsatt kurs och med hög fart landar det i medvind på bana 23 och kasar med hög fart in i taggtrådsstängslet som omgärdar flygfältet. Inga personskador vad jag kommer ihåg, men kärran ser inte vacker ut. Vi får en Cherokee, SE-FFB (se foto nedan), som ersättning, men hyr från KSAK in SE–GCT en period innan dess. I verksamhetsberättelsen står det: ”Haveriet inträffade vid start, då föraren omedelbart efter lättning irriterats av modellflygare och försökt ta ner flygplanet. Vid sättningen, som blev häftig, vek sig huvudstället, propellern gick i marken, ena vingspetsen krossades och bakkroppen blev skev. Haveriet betecknades som totalt”. Jag kom ihåg att det var snack med modellflygarna om hur deras flygning skulle bedrivas. Det stod också: ”För ovannämnda haveri erhöll klubben av försäkringsbolaget fullt försäkringsbelopp mot att bolaget behöll det havererade flygplanet”.


SE-CRY avregistreras den 19 november 1974 och säljs till Norge, där den registreras LN-BFD, vilken den i skrivande stund fortfarande bär.


Annonser
Det här inlägget postades i Flyg, Flygplan. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till SE-CRY – en gråtande Super Cub

  1. claes skriver:

    Något år innan Harald Dalqvist gick bort var han hos mig o visade en pärm med bilder från händelsen o han sa att han flög planet.

    Gilla

  2. aeronavium skriver:

    Ja, jag träffade också Harald för flera år sedan och jag nämnde händelsen, men han sa inte att det var han som flög…Den ”bekymrade” mannen på mittenfotot t v, tycker jag liknar K-A Lindahl, som jag vet var med i Kristianstads Fk när jag började där och flög den här Cuben…..

    Gilla

  3. Tony Edlind skriver:

    Trevligt att hitta flera bloggar om småflyg på nätet!

    Gilla

  4. Arve Kvistad skriver:

    Takk for en fin artikkel. Veldig interessant for meg å lese, da jeg kjøpte dette flyet (LN-BFD) i fjor. Så SE-CRY lever i beste velgående i de vestlandske fjorder i Norge. Om noen har bilder/informasjon om flyet da det var svensk, er jeg veldig interessert. Her er et videoklipp fra flyet i dets nåværende miljø:

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s