Kalenderbitare – 1

Med anledning av att alla SFF-medlemmar strax före jul får årets Flyghistoriska revy,  denna gång en omarbetad sammanställning av registreringar av luftfartyg i serien SE-Axx, vill jag beskriva en annan stor hobby som jag nämner i Min flyglitteratur – 3 och något som har kommit till p g a mitt flygintresse: kalenderbiteri. Grunden till detta ”tillstånd” skapas av två saker, KSAK Flygkalender och Flygrevyn. I kalendern finns varje år en sammanställning av alla i Sverige civilregistrerade motor- och segelflygplan samt luftballonger.

Flygkalendern

När man vid något tillfälle ser en ny registrering, finns inte mycket utrymme att notera på. Detta löser man enklast genom att göra ett eget register. I mitten på 70-talet och avsaknaden av datorer för hemmabruk, finns två alternativ för mig, registerkort i en pappbox eller ett vanligt linjerat A4-blad i en gaffelpärm. Jag provar mig fram och tycker att A4-bladet ger mig möjligheten till att få med vad jag behöver. Två blad i ett uppslag räcker för de noteringar jag gör. Antalet rader ger möjlighet till att få in alla registreringar i en grupp, t ex SE-FTA till SE-FTZ. Vänstra uppslaget rymmer uppgifter om registrering, flygplanstyp, tillverkningsnummer samt registreringsdatum och det högra ex-registrering, noteringar och datum för avregistrering. Att skriva av alla registreringar som finns i kalendern blir något jag sysslar med på kvällar under vinterhalvåret. Jag kan idag erkänna att skolarbetet blev lidande. Visst är flygplan roligare än matematik och företagsekonomi?

Uppslag i KG-register

När avskriften är klar och alla ”nyupptäckta” registreringar är inskrivna, ser man tydligt alla luckor. Räddare i nöden blir Flygrevyn och spalten ”flygplanmarknaden” och ”Vem äger flygplanet?” av Rolf Larsson, som senare kommer att bli upphovsman till ett annat intresseområde. Nu får jag en ovärderlig hjälp med att uppdatera min sammanställning. Här tillkommer mer fakta än vad kalendern har att erbjuda, bl a registrerings- och avregistreringsdatum.

Vem äger flygplanet? i Flygrevyn 5/74

Allteftersom intresset för flyglitteratur ökar, fylls registret på genom en bild eller en artikel om specifika flygplansindivider.  För att inte tala om när jag blir medlem i Svensk Flyg- historisk Förening 1976. I varje nummer av Flyghistoriskt Månadsblad finns en uppgift att fylla på med. För att absolut inte missa något, köper jag även äldre nummer av tidningen. Under 1974/75 har man i tidningen med artiklar om de första registreringarna, åren 1910-1923, vilka senare sammanställs i ett särtryck.

Särtryck av S-reg

1983 kommer den första utgåvan av det ovan nämnda registret, ”Svenskt civilregister 1”  t o m SE-AZZ.

SE-A

Biten är absolut rätta ordet. Har man en gång börjat, är det svårt att lägga av. Ungefär lika svårt som som det är att sluta köpa ”I luften, Flygets årsbok”. Jag håller på än idag med att föra in nya registreringar. Under åren har däremot in-kanalerna ökat i mängd och även sättet att registrera. Mer om detta i ett senare inlägg.

 

Annonser
Det här inlägget postades i Flyg, Flygplan, Litteratur. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kalenderbitare – 1

  1. Billy skriver:

    Cool!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s