Lumpen, Londons flygmuseum och pilottest.

Efter en flygrik sommar kommer hösten och det är dags för lumpen 1974-75. Jag har tidigare beskrivit mönstringen, där man tyckte att jag passade bäst i Armén. I oktober är det dags att ta på sig grönstället och börja med harvandet och grävandet. Som pansarsvärnsoldat får jag sedan verkligen vara mycket utomhus och vad jag kommer ihåg är det en ganska ruskig höst med blåst och regn var och varannan dag. Tur att man kvitterat ut kronans långa. Kring Lucia är det rejält kallt men ingen snö att tala om.

Det närmaste jag kommer flyget under lumpen, är att jag vistas ett stort antal gånger på Rinkaby skjutfält, granne till flygfältet.

Mellan jul och nyår anmäler jag mig till vakt och beredskap. Denna ”uppoffring” för landet gör att jag får en längre ledighet i januari och passar då på att göra en resa till London för att se på fotboll och besöka turistattraktioner och inte minst flygmuséer.

Jag hinner med Science Museum och RAF Museum på Hendon. Jag har fortfarande min Instamatic-kamera och här är några bilder från Science:

När jag kommer till Hendon och börjar fotografera, får jag en skarp tillsägelse av vakten: You may not use flash! Nu har jag kommit hit och har inte en aning om detta kommer att bli den enda gången i livet. Därför får det bära eller brista och bli vad det blir av bilderna. Jag tar en hel kassett (20 bilder) bara för att ändå ha ett minne därifrån. Idag kan jag väl också medge att jag under 35 års flygfotograferande, tagit betydligt sämre bilder än dessa, trots en mycket bättre kamera.

Jag känner mig mogen att göra mitt andra försök till att komma in i Flygvapnet. Denna gång som pilot. Jag skickar in en ny ansökan och får permission för att än en gång resa till Hufvudstaden för att testas. Denna gång hittar jag till Drottning Viktorias Örlogshem och får även sällskap av fyra andra killar som också tänker bli piloter. Första kvällen gör vi sta’n och trots lite sent insomnande går de praktiska proven bra. Men sedan blir det stopp när UTK (uttagningskommissionen) ska säga sitt. Efter intervjuerna anser de att jag bör syssla med annat än att flyga statens Draken- och Viggenflygplan, så det blir till att packa ihop sina pinaler och resa hemåt. I sammanhanget kan nämnas att ingen av oss fem som hänger ihop under dessa dagar, klarar sig vidare. När vi lämnar UTK och ska gå mot Centralen, vänder vi oss om och säger unisont, riktat mot ytterdörren: ”Ni kommer att ångra er!”. Som minne från det här tillfället, får jag i varje fall hemskickat en andra autograf av Sten Norrmo.

 

Annonser
Det här inlägget postades i Flyg, Flygplan, Min flygdagbok. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lumpen, Londons flygmuseum och pilottest.

  1. Sudden skriver:

    Hej Kenneth!

    Jag besökte RAF-museet i februari 1977 under en ledig stund under en veckolång tjänsteresa till England och Frankrike för att studera text-TV-utvecklingen, och skrev en liten berättelse i ÖSFK:s klubbtidning ”Flaxbladet” om detta besök. Den finns på http://larssundin.ownit.nu/Flax_3_77_Hendon.jpg

    Pilot’s Notes för Hawker Tempest har jag fortfarande i min hylla, Pierre Clostermanns bok hade man ju läst så den fallit sönder.

    Tempest var magnifik men Sabre-motorn var väl för besvärlig/dyr att hålla liv i så Typhoon och Tempest försvann snabbt från RAF:s inventarielista.

    Sudden

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s