Flyga med egna vingar – 4

Under 1976-77 blir segelflygandet inte vad jag önskar, endast 10 starter och 4,5 timmar. Flera faktorer spelar in, utbildning i jobbet, familjeliv och dåligt segelflygväder när man är ledig på helgerna. Mitt flygintresse finns kvar och jag engagerar mig även som uppbördsman i segelflygsektionen i Kristianstads Flygklubb och deltar också aktivt i byggverksamheten. Rinkaby har under fem säsonger varit som ett andra hem, många timmar har det blivit på fältet. Att segelflyga i klubb innebär inte bara att vara i lufthavet, utan de flesta timmar lägger man faktiskt på marken. Under en bra dag med god termik på sommaren, så är det inte ovanligt att jag tillbringar 12 timmar på fältet och av den tiden kan det kanske bli två timmars flygtid.

Det är två flygplanstyper som jag huvudsakligen flyger: den tyska Scheibe Bergfalke (tre olika modeller) samt den polska SZD-30 Pirat, registrerad SE-TKD. Total flygtid respektive antal starter sedan 1972 blir ca 24 timmar resp. 86 starter med Bergfalke och 20 timmar resp. 39 starter med Pirat.

Med ett annat livspussel att lägga, bestämmer jag mig för att ta en paus i flygandet. Att säga att man slutar blir så definitivt, men att det nu gått 40 år utan att jag har återupptagit flygandet, gör nog att jag är i det definitiva slutet.

Mer om Rinkabys historia finns att läsa hos Fredric Lagerquist och hans eminenta flygblogg ”Lae – inte bara en stad på Nya Guinea”.  Där har han i fyra inlägg (Del 1, del 2, del 3, del 4) beskrivit fältets historia  Till ett av dessa har jag lånat ut en del av mina bilder.

Annonser
Det här inlägget postades i Flyg, Flygplan, Flygplats, Min flygdagbok. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Flyga med egna vingar – 4

  1. Sudden skriver:

    Hoppsan, Pirat var en typ jag glömt trots att jag rätt ofta i tankarna återvänder till mina segelflygminnnen. Mest på Vängsö i Sörmland. Ser att det blev 11 starter om totalt nästan 5 timmar under åren 1973 och 1975 i SE-TKG. En ”rejäl” kärra minns jag den som. Vingen var tredelad vilket väl gjorde den speciell att vägtransportera. Men för min del handlade det bara om stjärtsvängar kring fältet.

    Lasse S

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s